Data solution

Wie wil je bereiken? Maak samen met dataspecialisten een goed overwogen selectie. Zo krijgt je respons een flinke boost. Ontdek de 4 mogelijke invalshoeken voor je dataselectie.

Voordelen: Wat maakt Select Post zo uniek?

Gigantische database

In de database van Select Post zitten maar liefst 770.000 gezinnen.

Gegevens van topkwaliteit

  • De respondenten ontvangen geen incentive voor het invullen van hun gegevens. De kwaliteit van adres- en lifestyle-gegevens is dan ook zeer hoog.
  • Deze gegevens worden twee keer per jaar geüpdatet.
  • De respondenten geven zelf aan in welke aanbiedingen ze geïnteresseerd zijn. Ze staan dan ook open voor jouw aanbod.

professioneel advies bij selectie

Onze data-experts helpen u graag bij het selecteren van de juiste consumenten uit de database.

20% extra ROI

Wist je dat je ROI – return on investment – met 20% verhoogt wanneer je een goed gerichte, directe mailing toevoegt aan je mediamix?

laagste kost per contact

Met de juiste doelgroep resulteert je mailing in de laagste kost per contact.

3 serviceniveaus: kies de service die je wenst

1. Data huren

  • We maken voor jou een eenvoudige selectie, bijvoorbeeld: gezinnen met kinderen en een tuin. De ideale doelgroep als je zwembaden verkoopt!
  • Deze data kan je ofwel 1 of 2 keer gebruiken, ofwel ongelimiteerd inzetten gedurende 6 of 36 maanden.

Surf voor meer informatie en prijzen naar www.selectpost.be

2. Clusters kiezen

  • Je kiest uit 10 ‘clusters’: 10 kant-en-klare, duidelijke consumentensegmenten. De ideale start om DM – en Select Post – te leren kennen.
  • Voorbeeld: de cluster ‘Family Budget Managers’ is een mooi omlijnde groep van, die verwarmt met mazout, geïnteresseerd is in verzekeringen, investeringen en alternatieve oplossingen.
  • Extra services: We kunnen ook het technische ontwerp van je campagne of product voor onze rekening nemen.
  • Informeer naar prijzen via datasolutions@bpost.be

3. De full service van een data-analyse

  • Profiling: Dankzij een doorgedreven analyse op je data kunnen we je doelgroepselectie optimaliseren, nieuwe, interessante profielen detecteren, … Een proces dat we – door DM evaluatie – verder op punt kunnen stellen.
  • Datamapping: het in kaart brengen van je bestaande database.
  • Voorbeeld: Kloon je beste klanten

Je kent je heavy consumers, hun koopgedrag, socio-demografisch profiel, … Select Post kan specifiek zoeken naar lookalikes, consumenten in de database met precies hetzelfde profiel.

Informeer naar prijzen via datasolutions@bpost.be

Voordelen: Waarom zijn verhuizers zo interessant?

Nieuwe keuzes

Verhuizers gaan op zoek naar nieuwe leveranciers (een nieuwe bank, supermarkt, elektrozaak,...)

Hoog budget

Verhuizers geven evenveel uit in 6 maanden als een familieandere huishouder in 5 jaar.

Specifieke behoeften

Mensen die verhuizen hebben heel specifieke noden – verhuisdozen, beschermfolie, huurwagen, verf, gordijnen...

Grote doelgroep

Elk jaar verhuizen 400.000 huishoudens. 70% daarvan maakt gebruik van Do-My-Move, een dienst van bpost om post wordt door te sturen naar het nieuwe adres.

Verloren adressen

Wanneer je verhuizers niet opvolgt, gaan deze waardevolle adressen – en bijhorende verkoopopportuniteiten – verloren.

3 serviceniveaus: kies de service die bij je past.

1. Data huren

Wil je een eenmalige download van recente verhuizers, de voortdurende update van je verhuizersdatabase of een selectie op basis van jouw criteria? Maak je keuze.

Voorbeeld: OptiMovers volgt verhuizers op de voet

  • Wat? Je ontvangt elke week de adressen van verhuizers in een bepaald gebied.
  • Heb je een prijs nodig? Mail naar naar datasolutions@bpost.be

2. Advies

  • Advies: Onze dataspecialisten adviseren je bij het identificeren van de juiste doelgroep binnen de verhuizers.
  • Extra services: We kunnen ook het technische ontwerp van je campagne voor onze rekening nemen.

Heb je een prijs nodig? Mail naar datasolutions@bpost.be

3. Full service

bpost zorgt ook voor de technische ontwikkeling en automatische verzending van een direct mailing naar een specifieke groep verhuizers.

Voorbeeld: Welcome Package heet nieuwe bewoners hartelijk welkom!

  • Wat? bpost werkte een ‘welcome package’ uit voor klanten die naar een nieuwe buurt verhuisden.
  • Prijs nodig? Mail naar datasolutions@bpost.be

Voorbeeld: Select Movers, zet je winkels op de kaart

  • Wat? Gezinnen die recent verhuisden ontvangen automatisch een kaart waarop jouw winkelpunten, je kantoren,... zijn aangeduid. Bpost doet dit vandaag al voor de NMBS. Elke week ontvangen 5.000 gezinnen een gepersonaliseerde kaart waarop het dichtstbijzijnde station is aangeduid.
  • Een prijs nodig? stuur een email naar datasolutions@bpost.be

Wil je alléén prospects die het product van je concurrent in hun winkelwagentje leggen? Of ben je op zoek naar het koopprofiel van je prospects? Dankzij een GfK-analyse halen we uit de SelectPost-database uitsluitend de contactadressen die je ROI een enorme boost geven.

7 GfK-analyses, 1 voor elke behoefte.

1.Online Selection

Je behoefte: Je wilt je direct mailing optimaliseren in functie van welbepaalde criteria. Maar op hoeveel adressen mag je rekenen?

GfK-oplossing: Na een GfK-analyse ken je exact het aantal SelectPost-adressen dat beantwoordt aan je criteria.

2.Quick Scan

Je behoefte: Je wilt precies weten hoeveel adressen uit de Select Post-database beantwoorden aan één bepaald FMCG-criterium, bijvoorbeeld: regelmatige koper van l’Oréal-producten.

GfK-oplossing: Op basis van één welbepaald FMCG-criterium bepalen we – via een klantenpanel - een profiel. Je ontvangt het exacte aantal Select Post-adressen dat beantwoordt aan dit profiel.

3.Quick Select

Je behoefte: Je wilt een direct mailing uitsturen naar prospects die beantwoorden aan één bepaald FMCG-criterium, bijvoorbeeld: regelmatige koper van l’Oréal-producten

GfK-oplossing: Op basis van één welbepaald FMCG-criterium bepalen we – via een klantenpanel – een profiel. Je ontvangt de Select Post-adressen die beantwoorden aan dit profiel, gerangschikt volgens kanspercentage.

4.Profile Match

Je behoefte: Je liet al een profielstudie maken bij GfK. Nu wil je de Select Post-adressen ontvangen die aansluiten bij dit profiel.

GfK-oplossing: We extrapoleren de bestaande profielanalyse naar de Select Post-database. Je ontvangt de adressen per koopsegment.

5.Profile Creator

Je behoefte: Je wilt een duidelijk zicht op je klantenprofiel én de bijhorende adressen uit de Select Post-database.

GfK-oplossing: Na een GfK-analyse van het aankoopprofiel extrapoleren we dit naar de Select Post-database. Je ontvangt de adressen per koopsegment.

6.Full Profiling

Je behoefte: Je wilt direct marketing wel eens uittesten. Je wenst Select Post-adressen gegroepeerd per aankoopprofiel om maximaal te leren uit je DM-test.

GfK-oplossing: We starten met een gedetailleerde analyse van het aankoopprofiel. Dit extrapoleren we naar de Select Post-database. Je ontvangt de adressen per koopsegment.

7.DM Evaluation

Je behoefte: Je wilt de impact van je DM campagnes kennen. Wat is het resultaat op merktrouw, aankoopintentie,...?

GfK-oplossing: We organiseren – in een periode van 1 tot 12 maanden – een aantal evaluatiemomenten en rapporteren je over de evolutie van je kritieke prestatie-indicatoren.

Ben je niet tevreden over de respons op je mailings? Wil je wel nieuwe adressen uitproberen, maar alleen als ze het juiste klantenprofiel hebben? MCLS, the Direct Targeting Competence Center, levert je perfecte lookalikes van je klantenprofiel. De ideale bron van nieuwe, waardevolle adressen!

Zo gaan we tewerk:

Stap 1: We vergelijken jouw databestand met ons centrale bestand.

Stap 2: We houden jouw adressen tegen een aantal sociaal-demografische (geslacht, leeftijd, sociale klasse, opleidingsniveau, …) en individuele lifestyle data (favoriete producten, winkels, welke huisdieren, hobby’s, , …).

Stap 3: We stellen een klantenprofiel op.

Stap 4: We zoeken in de centrale database naar lookalikes met hetzelfde klantenprofiel.

Stap 5: We evalueren de respons op je mailing en stellen – indien nodig – het klantenprofiel bij.

Voorbeeld: Happy end voor home cinema-retailer

Probleem: Een producent van high tech sound en home cinema vond onvoldoende klanten die zich deze hoogkwalitatieve, maar dure producten konden veroorloven.

Oplossing: Dankzij een diepgaande analyse konden we de juiste doelgroep bepalen (stedelijk, hoger inkomen, 35+, bepaalde politieke visie).

Resultaat: De testmailing scoorde zeer goed en het volledige databestand werd gebruikt.