De eerste direct mailing die je niet hoeft te openen, haalt een ROI van 434 % Naar overzicht


Het merk en de markt

Royal Mail is de nationale postdienst van Groot-Brittannië. Het volume commerciële brievenpost loopt er terug dus is het belangrijk om de kwaliteit van data te bewaken. Slechte kwaliteit zorgt immers voor een lagere respons waardoor adverteerders het medium minder gaan gebruiken. Verhuizers hebben een belangrijke impact op die kwaliteit. Wie zijn nieuwe adres niet doorgeeft, wordt simpelweg niet meer bereikt. In het Verenigd Koninkrijk gaat het om enorme aantallen: de helft van de 2,7 miljoen verhuizers meldt het nieuwe adres niet aan Royal Mail.

 

fraudmail-royal mail

 

De strategie

Royal Mail wilde zijn ‘Redirection’-service bekender maken én het gebruik ervan stimuleren. Sensibiliseren en activeren dus. Een belangrijk insight was dat je zo vroeg mogelijk op de to do-lijst van verhuizers moet komen. Daarom huurde Royal Mail de data van een immo-website. Mensen die hun huis wilden verkopen of verhuren, gingen immers per definitie verhuizen. Bovendien kon Royal Mail hen nog identificeren op hun huidige adres – na de verhuizing zou dat veel moeilijker of zelfs onmogelijk zijn.

 

 

De creatieve aanpak

Royal Mail kwam met een boodschap die alarmerend was en sterk op een verrassende insight speelde. Als je je nieuwe adres niet doorgeeft, kunnen de volgende bewoners al jouw post openen, ook de vertrouwelijke. Fraudegevoelige en persoonlijke informatie wil je voor jezelf houden, dus zorg dat je je adres tijdig doorgeven.

Creatief kreeg deze boodschap een bijzondere vorm. De brief werd namelijk op de buitenkant van de envelop gedrukt ! Dit had een dubbel effect: de boodschap wordt 100 % zeker gelezen én ze was meteen duidelijk. Zorg dat informatie die voor u bestemd is niet door anderen kan worden bekeken.

 

Resultaten

100% van de doelgroep raakte bekend met de Redirection-service van Royal Mail. De respons in de eerste maand na de actie was 11,1% wat een ROI van 434% opleverde. Meteen een mooi bewijs dat een emotionele insteek via direct mail het verschil kan maken.


Schrijf u in op de DM e-newsletter

1 reactie op “De eerste direct mailing die je niet hoeft te openen, haalt een ROI van 434 %”

  1. Daniël Vandecasteele schreef op maandag, 10 april

    Geniale zet van Royal Mail. Slim omgaan met databases noemen ze dat. Mooi voorbeeld dat een database (eenmalig) huren geen slecht idee is. https://www.allmailservices.be/nl/2017/03/marketing-data-zo-kom-je-eraan-2

Benieuwd naar uw mening